Kom frit frem

Der er mange måder at gøre kur til sin målgruppe på, og efterhånden som mediebilledet udvikler sig, og vores kunder følger med, bliver det en stadig større opgave at holde trit og være god til det meste. En af de ting, som folk ofte overser, men virkelig bør huske, er at tage ud og møde et publikum.

I sidste uge var jeg til KS-dagen, som er en dag med faglige indspark arrangeret af forbundet Kommunikation og Sprog. Hvert år er der et tema for dagen, og i år handlede det om digitalisering.

Digitalisering er et emne, der er forholdsvist bredt, og man kan lægge mange forskellige ting i dén kasse alt efter vinkel og ønsker. Derfor var det også en blandet landhandel, hvad angår oplægsholdere, og der var nyt fra både Danfoss, Open Data DKHerning Bibliotek og fra DR P1s program Harddisken.

Salen var fuld af medlemmer fra forbundet, og det vil sige, at der sad 140 videbegærlige kommunikatører og hørte om Danmarks Naturfredningsforenings udfordringer med digitalisering, og 140 interesserede hørte også Pauline Asingh fra Moesgaard Museum fortælle om deres erfaringer med at formidle menneskets historie digitalt til deres publikum.

I pausen mellem Moesgaards oplæg og det næste, havde mange fat i telefonen; der blev lagt billeder på Insta, der blev skrevet noter, og der blev tweetet. Om Moesgaard. Ikke nødvendigvis om deres udfordringer, deres erfaringer eller arbejdet med at digitalisere en stor formidlingsopgave. Det, jeg hørte fra mine sidemænd og så på nettet, var, at folk simpelthen havde lyst til at tage på Moesgaard lige nu og her. Og det sagde de videre! Helt uden opfordring delte folk begejstringen for museet til deres netværk.

Det kan godt være, der ikke kommer 140 ekstra besøgende på museet lige denne sommer, men de 140 i publikum blev pludselig ambassadører for museet, blot fordi der stod nogen på scenen, som sagde ‘Vi er her.’ Beskeden blev fanget og givet videre, og det havde alene krævet, at museet sendte en repræsentant ud for at tale om dem selv.

Det kan godt betale sig at være opmærksom på mulighederne for at deltage i events og arrangementer som dette. Der skal ikke altid en stor kampagne, en gennemtænkt strategi og masser af dollars i budgettet til. Nogle gange skal man blot holde sig til og sørge for at blive set og hørt, mens man taler om sig selv.