Kreativitet

Der er formentlig lige så mange tilgange til kreativt arbejde, som der er mennesker, der udfører kreativt arbejde. Og når man har arbejdet med kreative opgaver i en eller anden periode, udvikler man sikkert sin favorit, som bare virker hver gang. Med mindre man rammes af blokering og krise, eksempelvis.

Og gør man det – eller er man bare ny udi arbejdsgangen, er der hjælp at hente. Jeg har før nævnt flere bøger her på bloggen, blandt andet Idébogen, der har forskellige metoder til at komme i gang med kreativ udvikling.

Deres første råd er, at man skal gøre sig klart, hvad det ér for et problem, der skal løses. Hvad er det, jeg skal ende med, hvad er mit mål? Det bør være første spørgsmål. Herefter kommer bogen med flere konkrete forslag til fremgang og metode, og oven i hatten smider forfatteren en række sjove påfund, som kan løse lidt op i den fastlåste tankegang og gøre rigid tænkning lidt mere plastisk. Som for eksempel de sider, der blot indeholder ord. Ord til inspiration, ord til kopiering, ord til højtlæsning, til associering, til…tjah, hvad man nu end har brug for, kan de faktisk bruges til, ligesom det meste af resten af bogen. Rådet om først og fremmest at gøre sig sit mål klart, er brugbart til det meste.

En anden mulighed for kreativ sparring, når man ikke lige har en sparringspartner, er app’en Concept Maker. Det var Stine, der fortalte mig om den, og den er faktisk fuldkommen fabelagtig.

Jeg står, som før nævnt, og skal finde på et navn til en webshop, og Concept Maker har flere bud på, hvordan jeg kan komme i gang med det. Eksempelvis med funktionen ‘Tilfældig inspiration’, der leder dig til og igennem en masse forskellige billeder hapset fra Det Store Forkromede Internet, og så kan du sidde med kaffen og en tusch og se på forskellige billeder, alt imens du har dit mål for øje og lader et billede af Bambi associere til dit problem. Eller et billede af en sko. Eller en bjergvæg. Eller folk, der slås. Folk, der har vildt hår. Aaaaanything really.

Men pas på, lad dig ikke rive med, så du ender med bare at iagttage og sige “neeej, hvor flot” i stedet for at have hjernen og arbejdstankerne med. Det handler om at komme videre.

En anden mulighed er ‘Idékort’, og det er virkelig genialt. Jeg brugte den forleden morgen, da jeg sad i bussen på motorvejen mod kurset i Aarhus. Notesbogen lå i skødet, telefonen havde jeg i hånden, og min hjerne kom på langfart.

Èn af ideerne var at omdøbe mit produkt. Kald det noget andet! Noget helt nyt, som beskriver, hvad det er eller gør! Det anvendte eksempel var suppe, som afsenderen havde kaldt ‘a hug in a mug’, hvilket på mange måder beskriver, hvad produktet – suppen – netop kan. På en kold dag kan det jo føles som en dejlig krammer, når man fylder sin mave med god, varm suppe. På samme måde rådede de så til, at man finder på andre navne til sit produkt. Og jeg skrev og skrev og fandt på det ene efter det andet.

Da jeg kørte fast, bladrede jeg simpelthen videre til næste idékort. Og her var forslaget at overdrive.

Kør på, så det er helt skørt og urealistisk! Giv den max gas og find på noget vildt! Hvis produktet er vaskemiddel, så kom med en kampagne, der viser, at det vasker så godt, at tøjet slet ikke bliver beskidt igen. Nogensinde! Wow. Eller hvis produktet er brød, så vis målgruppen, at brødet er så godt, at du slet ikke gider spise slik længere. Og så videre.

Jeg skrev og skrev i morgenbussen, mens de søvndrukne og de flittige medpassagerer sad omkring mig, og bussen susede igennem morgentågen. Ikke alle noterne er lige meget værd i forhold til mit mål, som netop nu er at finde på et navn til webshoppen i casen. Men det er et godt afsæt for videre arbejde. Og jeg er ikke i tvivl om, at app’en kan hjælpe mig videre, når jeg har sorteret og fået de dårlige ideer og et par darlings væk igen. Det er fjollet god inspiration.

Noget helt tredje, der kan hjælpe til at inspirere og målrette en kreativ proces, er et moodboard. Og sådan et skal vi arbejde med på kurset i næste uge, hvor jeg også gerne skulle få svar på, hvor meget jeg må fortælle om casevirksomheden, og så kan jeg forhåbentlig vise både mit moodboard samt mine overvejelser med navn og corporate identity her på bloggen og måske være så heldig at få din feedback på mit arbejde.