Storytelling i Netto

Mennesker har altid fortalt historier; rundt om et bål, i stuens tusmørke, og på biografens lærred. Historier er en af de kulturelle ting, som går igen, og som knytter mennesker sammen. Vi identificerer os med helten eller prinsessen (eller måske skurken, som alligevel altid er lidt sej), og vi synes, det er spændende at opleve verden gennem historier.

Netop derfor er Nettos nye reklameserie til tv en god idé; Netto har fødselsdag og i stedet for bare at råbe “FØDSELSDAGSTILBUD” så højt, de overhovedet kan, har de søsat en kampagne, hvor en reklamefilm viser historien om Netto.

Vi starter i 1981, og den rare stemme fortæller os, at folk i begyndelsen var flove over at gå med den gule og sorte Nettopose. Vi får at vide, at butikken i begyndelsen kun havde de mest basale varer som mælk og brød, og vi hører, hvordan de kom på at sælge spot-varer, som efterhånden blev deres kendetegn, og den bløde fortæller siger, at nu er der ingen, der skammer sig over at gå med den kendte, gule Nettopose.

På knap et minut får vi fortalt helt Nettos historie, før der, naturligvis – for det handler om salg, reklameres for en eller anden vare, der i anledning af fødselsdagen er sat hysterisk ned og bare MÅ købes. Men på det ene minuts fortælling om Nettos udvikling får seeren også en anden historie; historien om sig selv.

“Jeg kan godt huske…”, “Ja, det er da rigtigt…” og så videre. De tanker, enhver på mere end 30 år får, når de ser reklamen og opdager, at selvom de måske ikke har tænkt så direkte på det, så var det ufedt at gå med en Netto-pose og signalere billig mad og toiletpapir i 1985, i det tiår vi ellers uden blusel kalder fattigfirserne.

Og de mindes om deres egen udvikling sideløbende med butikkens, og det er her, magien sker. Genkendelsen skaber en samhørighed, publikum vil føle, at de har en fælles historie med butikken, og det påvirker deres syn på Netto.

Jeg er ikke sikker på, der køres mere smør eller flere kyllinger på transportbåndet, bare fordi folk oplever et fællesskab med en discountbutik, men det er helt sikkert værdiskabende på længere sigt, fordi butikken møver sig ind og bliver en del af sin kunde, den del som leder kunden i Netto frem for i andre butikker.