Undervisningsjob

De sidste to indlæg har handlet om reklamebranchen, og det er en spændende branche, der både udfordrer og udvikler. Som jeg i hvert fald ser den.

Men det er jo ikke den eneste branche, jeg søger job i, for det er faktisk ikke det eneste, jeg i hele verden kunne tænke mig at lave. Jeg er fuld af andre kompetencer, og andre muligheder ligger åbne for mig. I dag fokuserer jeg på undervisning, i næste indlæg bliver omdrejningspunktet andre kommunikationsstillinger.

For eksempel har min tid på retorikstudiet gjort mig vældig dygtig til at tilrettelægge og strukturere information i formidlingsøjemed. Hvilket kan oversættes til – jeg er god til at planlægge undervisning. Og fordi vi på retorik også holdt taler og præsentationer, er jeg også god til dette. Hvilket kan oversættes til – jeg er også god til den praktiske undervisning.

Og jeg ved, det virker, for det er nemlig et felt, hvor jeg faktisk har lidt erfaring.

Jeg har flere gange været danskunderviser for udvekslingsstuderende, som kommer til danske gymnasier via Rotarys internationale netværk. De unge kommer primært fra Australien, Nord- og Sydamerika, og det har hver gang været mit job på en enkelt uge at lære dem så meget som muligt om dansk sprog og dansk kultur. En uge er ganske kort tid, og det har været temmelig intenst, men ungerne tager så godt imod og giver så meget tilbage, at det ikke gør noget, jeg ikke sover nok og på intet tidspunkt i ugen slipper undervisning og lærergerning. Det er nemlig så fantastisk at starte mandag morgen med en flok, der knap kan sige hej, og slutte lørdag aften af med en flok, der kan lave en selvstændig præsentation af dem selv på dansk. Ikke fejlfrit, men forståeligt!

Jeg ved ikke, om der er noget, der hedder teacher’s high, ligesom der er runner’s high, men hvis der er, så falder den slags oplevelser klart ind under betegnelsen. For det gør mig høj at mærke, at jeg når ind til nogen, får dem til at forstå og interessere sig og får dem til at lære.

Derfor søger jeg også flere underviserjob, fordi jeg ved, jeg trives i et læringsmiljø, fordi det både er struktureret (af mig som underviser) og ustruktureret, fordi arbejde med mennesker bare aldrig helt følger striberne på vejen. Dét er spændende, dét vil jeg gerne!