Vi bringer en anmeldelse

Specialeskrivning består i første omgang af en masse læsning. Og en masse lugen ud i læsestoffet. Og siden jeg er en af de første, men næppe en af de sidste, der skriver speciale om kommunikationen på Twitter, har jeg tænkt mig at anmelde noget af mit læsestof, så andre ved, hvad de kan vente sig fra pågældende materiale.

Den første bog, jeg endnu i forløbet har læst fra ende til anden, er Lyt Til Elefanterne af Anna Ebbesen og Astrid Haug. Bogen er en praktisk indføring i, hvordan virksomheder kan anvende digitale, sociale medier og få noget ud af det. Den er ikke særlig lang, 160 sider, og den er skrevet i et let sprog, som er hurtigt at læse og nemt at forstå.

For ikke så længe siden talte jeg med en veninde, der selv er i gang med en bog, om netop det her med at skrive, så det er nemt at læse og forstå, for det er et tveægget sværd. Skriver man lidt for let, bliver man ikke taget seriøst. Men skriver man lidt tungere, mister det måske noget af den umiddelbare appel og nogle af læserne.

Det er en balancegang, som jeg synes, Anna Ebbesen og Astrid Haug rammer fint. Hist og pist føles det måske nok lidt letbenet, fordi sproget er ligetil, og fordi indholdet jo ikke ér atomfysik, men helt enkelt handler om at forstå, hvordan man rammer sin målgruppe på sociale medier.

Jeg kan dog være lidt bange for, at den type virksomhed, der stiles efter som målgruppe for bogen; den type virksomhed, som ligner deres cases, som har en reel mulighed for at bruge sociale medier og få noget ud af det, bliver styret af mennesker, som vil dømme bogens lette tone lidt for let.

Hvis man ser stort på det letbenede og kommer igennem bogen (hvilket jeg gjorde på blot en enkelt dag), får man masser af tips, tricks og gode tanker omkring det at anvende sociale medier. Bogen er propfuld af eksempler på, hvad andre har gjort, både det, som har virket, og det, som har vist sig at give pågældende case en lang næse og en god lærestreg.

Bogen indeholder helt praktiske oplysninger om, hvordan man kan eller bør kommunikere på et socialt medie afhængig af mediets egen form og iboende muligheder/begrænsninger og ens virksomheds ønsker og mål. Der er praktiske huske- eller tjeklister, der er figurer, som underbygger og udfolder bogens teori, og der er fokus på de relevante overvejelser og tanker, man skal gøre sig, før man sætter sejl på det digitale hav.

Jeg er ikke bogens målgruppe, det er tydeligt; jeg har ikke en virksomhed, der skal få noget ud af de sociale medier, og jeg er i forvejen godt orienteret om mulighederne for succesfuld kommunikation på de forskellige platforme, fordi jeg har anvendt dem og set dem anvendt af virksomheder igennem flere år. Måske er det derfor, jeg alt i alt synes, bogen er lidt flad, der er ikke rigtig noget banebrydende eller helt originalt heri, den gennemgår blot andres erfaringer og beretter herom.

Jeg er dog ganske sikker på, at nybegyndere udi sociale medier vil få endog rigtig meget ud af at læse bogen og bruge den i deres eget arbejde.

Tre stjerner!