Company case
Pointen med kurset er naturligvis, at vi skal lære en masse, og for at det ikke skal føles som om, vi bare løser opgaver for underviserne, for hinanden eller for ingen overhovedet, har FutureCompany fået fat i en virksomhed, der gerne vil samarbejde med os og gøre brug af de ting, vi lærer på kurset.
Fredag formiddag gik således med et oplæg fra en virksomhed, der er i opstartsfasen og mangler en corporate identity, en CI, som det hedder på moderne virksomhedsdansk.
Corporate identity er – helt kort fortalt – en virksomheds udstråling. Det vil altså sige logo, brevlinje, hjemmeside, emballage, kommunikationsstrategi og så videre. Alt det, som en virksomhed er udadtil.
Den pågældende virksomhed (som jeg anonymiserer lidt, indtil jeg ved, om jeg må beskrive dem nærmere her) er en webshop med en helt enkel produktlinje, som kan hjælpe med at fjerne lidt stress i børnefamiliers liv. De har en idé om shoppens navn, og de har et CMS til selve shop-hjemmesiden, som stiller visse krav, men ellers er der frie tøjler. Og ja, navnet er faktisk også frit, idet de ikke har købt et domæne til shoppen endnu, så vi kan vælge frit, så længe der er en ledig webadresse til det.
I udgangspunktet ønsker virksomheden en hel række af opgaver løst; de har brug for både logo, visitkort, hjemmesidedesign, brevlinje, ordrebekræftelse og faktura, følgesedler, emballage, brochurer, facebookstrategi og så videre. Der er nok at gå i gang med!
Vi har dog relativt kort tid til opgaven, fordi der blot er fem ugers kursus tilbage, og vi ér jo også nye i det, så i løbet af næste uge vil vi derfor få en liste af obligatoriske og frivillige opgaver, som vi kan løse. Og jeg er endnu ikke kommet længere end til udvikling af navnet. For mig er det her, det starter. Ligger navnet på plads, vil det medføre nogle krav og vilkår, som jeg videre kan arbejde ud fra.
Hvis vi forestiller os, at kunden er en fysioterapeut, der hedder Morten, er der en lang række muligheder for et firmanavn. Kalder vi firmaet Muskel-Morten, giver det måske konnotationer til bodybuildere og hardcore træningsfyre, som skal have fibersprængninger og store muskler på plads i kroppen. Men kalder vi firmaet Massage-Morten, giver det helt andre forestillinger om eksempelvis wellness og nydelse sammen med muligheden for arbejde med skader. Og hvert af disse navne med tilhørende sammenhænge muliggør forskellige logoer og grafiske udtryk. Muskel-Morten vil måske gerne have det lidt råt, så det udstråler styrke, mens Massage-Morten gerne vil vise, at hos ham handler det om sundhed.
Det er naturligvis lidt forenklet, men det er i basistræk sådan, det fungerer. Og derfor sidder jeg foreløbig og overvejer forskellige muligheder for navne til webshoppen og deres respektive muligheder for videre udvikling af CI. Når navnet er på plads, går jeg videre med resten, og hele tiden vil jeg beskrive arbejdsprocessen her på bloggen. Så stay tuned, det bliver sikkert både sjovt og svært og generelt udfordrende!