En lufthavn på facebook

Kommunikation på facebook er mange ting. Forskellige afsendere bruger det forskelligt, og da jeg sammen med mit praktiksted var med til at udarbejde strategien for Sønderborg Lufthavn, tog jeg udgangspunkt i lufthavnens ønske om en ‘se, vi er her’-tilstedeværelse og kom først og fremmest med rådet om at se, hvordan andre gør; overveje, hvordan man kan overføre det til sig selv; lægge en plan og kaste sig ud i det.

  • Tænk over, hvad der kan deles. Hvilken type virksomhed er vi, hvad gør os specielle i forhold til andre, hvad er det – dermed – vi skal vise frem på facebook.
  • Stil spørgsmål og krav til publikum. Skriv en gang om måneden, hvor de helst ville flyve hen i hele verden. Spørg, hvad der er den flotteste lufthavn, de har set. Vis dem et billede og spørg, hvem der genkender lufthavnen. Eller opfind konceptet Vis Os En Lufthavn, og få brugerne til at tage billeder af besøgte lufthavne og få Sønderborg til at gætte, hvor det er.
  • Gør det bredt. Fortæl historiske eller finurlige fakta om området. Skriv om personalet, hvem møder folk, når de kommer i lufthavnen. Og hvad laver personalet, når passagererne ikke kigger.
  • Aktualitet. Tag stilling til aktuelle historier i nyheder, askeskyen, strejker, ulykker. Brug historien til afsæt omkring lufthavnens hverdag eller vilkår.
  • Vær ærlig. Nogle gange sker der noget lort, og det ved vi alle. Det er blevet en hel trend at omfavne sine fejltagelser, men så meget behøver det slet ikke at være. Bare vær ærlig i stedet for at dysse ned og gemme væk. Hvis piloten snublede og lige skulle bruge et plaster og dermed forsinkede flyet, så sig til publikum, at piloten snublede og lige skulle finde et plaster, før han var klar. Sig det, som det er. Sådan nogenlunde. Der er en fin linje mellem at omfavne fejl og at vise, at man bærer sig dumt ad.

Det er godt et halvt år siden Sønderborg Lufthavn kom på facebook, jeg kan se, at mange af mine råd følges. Lufthavnen skriver om brandøvelser, linker til skægge videoer og fortæller om events i rutens modsatte ende. Og den lille lufthavn på kanten af landet og med blot en enkelt rute har nu mere end 3500 følgere, hvilket de kan være rigtig godt tilfreds med, hvis man spørger mig. Jeg er i hvert fald rigtig godt tilfreds med at se mine forslag omsat til praksis, der fungerer.