Tips fra en prof
Som jeg skrev i sidste indlæg, fik jeg tips af Reklamedamen til jobsøgning i netop denne branche. Tips, der blandt andet viste mig, at mit fokus forud for samtalen havde været helt skævt.
Jeg havde tjekket hjemmesider, jeg havde talt med folk, og jeg havde tænkt mig grundigt om. Derfor var jeg klar til at svare på spørgsmål omkring løn, om mine gode sider, mine dårlige sider og så videre. Jeg var bare ikke klar til, at nogen spurgte, hvilken reklame, jeg ville ønske, jeg havde lavet. Eller hvilken reklame, jeg synes er god. Eller hvorfor, jeg gerne vil lave reklamer.
Sidstnævnte blev besvaret med en lang tirade og roden rundt, hvor jeg ganske kort nævnte ‘kreative muligheder’ og derefter forsvandt ud af en tangent og endte med at høre mig selv sige, at det kunne være fedt at stå i Nettokøen og høre manden bagved sige noget, som jeg har fundet på. Og jo, det kunne da være aces. Men det er jo ikke dérfor, jeg gerne vil lave reklame. Det er mere, fordi det er en legeplads. Kundens ønsker, produktets vilkår og mine hjernevindinger i skøn forening. Ideelt set i hvert fald.
Men hvad så?
Først og fremmest fik jeg at vide, at jeg skulle gøre mere ud af selve samtalen. Præsentation og portefølje. Og da jeg sad der foran den professionelle med mine fedtede Word-dokumenter og et par indscannede pressemeddelelser, mærkede jeg også, at det slet ikke holdt. Det var slet og ret ikke flot nok. Så præsentationen var jeg allerede med på. Men porteføljen? Jeg har kun det, jeg har, og det er gammelt, og det er utidssvarende på flere måder, men jeg har jo ikke andet? Løsningen var simpel.
“Gå hjem og lav nogle reklamer – også selvom du måske kun kan tegne tændstiksmænd!” var beskeden. Find på en reklamefilm, lav et par annoncer, gør noget aktivt, så du har noget at vise frem. Og tag det med som pdf’er på din computer eller printet lækkert og ordentligt ud. Eller begge dele. Helst. Tænk i koncepter frem for blot at tænke i tekst, tænk billeder, farver og typo med ind i teksten. Lav noget samlet, noget helhedstænkt!
Ok.
Jamen ok, det kan jeg da godt gøre.
Det kan jeg sgu!
Hele vejen hjem i bussen sad jeg og lyttede til Tame Impala og skiftevis så ud af vinduet og skrev i min notesbog. Vel hjemme satte jeg kursen mod biblioteket og kom hjem med flere bøger, som måske kunne hjælpe.
Eksempelvis er Idébogen fuld af gode måder at komme ud af vanetænkning og ind i kreativ tænkning. Der er både mere overordnede råd og guides og helt konkrete eksempler til tankespind og kreative tilgange.
En anden bog, som kan tjene til inspiration og vejvisning, er Fog, Budtz og Munchs Storytelling, som omhandler den stadig større trend omkring historiefortælling i reklame og marketing. Det er blandt andet spændende, for historierne rammer målgrupperne på en anden måde end traditionel reklame.
Den tredje bog, jeg hev med hjem fra biblo er Lars Overbys Tekstforfatter, som er en praktisk indføring i faget som tekstforfatter. Jeg havde for eksempel ikke anet, at tekstforfatteren var så meget inde over koncept og strategi, som tilfældet er. Sådan var det ikke på mit praktiksted, og jeg har jo endnu ikke andet sammenligningsgrundlag. Overbys bog giver et godt indtryk i arbejdet som tekstforfatter, selvom den sine steder er lidt for grundlæggende og banal.
Lige nu er jeg i gang med at tygge mig gennem bøgerne, som jeg synes, er gode til at komme med nye vinkler. Jeg finder i hvert fald god inspiration i dem, måske gør du også?
Wauw, man skal virkelig mene det. Tak for tips.
Man skal virkelig mene det, ja. Og velbekomme, håber, det er noget, der kan bruges. Jeg synes i hvert fald, det er meget ’til at gå til’…