Formidling af forbindelse

Som jeg var inde på i indlægget før påske, er første skridt udi sociale medier at afgøre, om man virkelig vil det. Det kræver en del benarbejde at få succes med det, og som virksomhed er man nødt til at gøre sig klart, om man vil bruge tiden og kræfterne eller ej. Og det er ok, hvis man vurderer, at det ikke er holdbart. Sociale medier er ikke for alle, og nogle vil måske finde, at de ikke kan få nok ud af det i forhold til den tid, der skal investeres, det er helt fint. (Selvom jeg synes, I bør ringe og høre mig ad først…) For det ér krævende. Især i starten, hvor man i en længere periode nemt kan få følelsen af, at det aldrig vil blive til noget. Så overvej, om I har og vil bruge den fornødne tid, og gå så til næste trin.

Næste skridt er at overveje, hvad ens mål med de sociale medier er. Handler det om at lange flere varer over disken, handler det om at gøre opmærksom på sig selv, eller handler det om at hjælpe sit publikum, eksempelvis? Det lyder måske nemt nok, men det kan godt svare sig lige at bruge lidt ekstra tid på denne her, hvis det skal nytte noget. Er målet ikke klart, når man går i gang, bliver kommunikationen rodet og peger i for mange retninger; og så når I slet ikke målet.

Har I klarlagt målet og véd, hvad det er, I ønsker jer af Twitter, facebook og så videre, er næste overvejelse, hvordan I opnår det. Og som jeg nævnte i går, er meget vundet ved at se, hvordan andre gør. Sociale medier er hele tiden i bevægelse, der er ingen stilstand, fordi så mange tusind brugere hele tiden finder på nye ting og nye måder at bruge medierne på. Derfor skal man observere, før man kan gøre andet. Følg nogen, I ellers plejer at sammenligne jer med, følg nogen, I bare synes, gør det godt, og notér, hvad de gør, hvordan de bruger mediet. Følg med, så I kan se den overordnede linje, for den kan I overføre til jer selv og bruge I jeres egen kommunikation.

Hvis målet er at sælge mere, kan det måske betale sig at skrive om produkterne. Ikke forherligende og som almindelig reklame, dem har vi i fjernsyn, radio og ude i busskurene, vi gider ikke også få dem smidt i hovedet, når vi går på nettet. Find en kreativ vinkel på jeres produkt, skriv for eksempel om, hvordan husmødre i andre lande bruger pletfjerner eller hvor tit, de støvsuger – alt afhængig af dit produkt, naturligvis. Videregiv links til historier i nyhederne, hvor der er nævnt noget, som har sammenhæng med jeres produkt.

Hvis målet er at hjælpe kunder, så skriv, hvad I konkret kan gøre. Kom med eksempler på, hvordan I hjalp fru Hansen med at få den rigtige bil. Fortæl, hvorfor hr. Jensen blev gladere for jeres C1 end han var blevet for en C3. Skriv til publikum, at de hjælper miljøet, når de får partikelfilter. Smid links til lækre videoer på YouTube, links til artikler om sikkerhed eller kommentér, hvad der blev vist i fjernsynet i går, hvis det kan kobles til jeres hjælp eller kundepleje.

Det vigtigste er, at jeres publikum føler, de får noget af jer. Vi véd godt, at I gerne vil sælge jeres ost til os, men vi gider ikke høre om, hvor utroligt meget bedre jeres ost er end alle de andre. Vi gider godt høre om, hvorfor ost er sundt. Og vi gider godt høre om, hvorfor I pludselig laver smøreost med chokoladesmag.

Og vi vil især gerne mærke, at der er mennesker bag skærmen. Så lad jeres respektive personligheder skinne igennem, når I kommunikerer. Nogle profiler afslutter med et navn, så man kan se, hvem der er på pinden en given dag, og andre gør ikke. Det er op til jer, om I vil lade afsendernavn eller indhold alene vise, hvem der skriver i dag. Men vis blot publikum, at I ikke er en stor, samlet masse af business og marketing, men at I er mennesker, der hver især finder noget specielt interessant og værdigt til videreformidling.

Gør I det, formidler I personlighed, mens I giver publikum noget, har I skabt forbindelsen, og folk vil blive ved at følge jer, så længe forbindelsen opretholdes.