Om sovs og sociale medier

Jeg er lige gået i gang med forberedelserne til aftensmaden i dag, og midt imens jeg hakkede løg, tænkte jeg, at kommunikation på sociale medier kan sammenlignes med en årelang, erfaringsbaseret udvikling af opskriften på den perfekte tomatsovs, som jeg netop var i gang med. Det er måske nok lidt våset og temmelig søgt, men det ér faktisk rigtigt.

Da jeg lige var flyttet hjemmefra, brugte jeg ingredienser og fremgangsmåder, som jeg havde luret af min søster og min mor, når jeg havde set dem være i køkkenet. Senere lærte jeg at stole på egne instinkter og idder, og den sovs, jeg laver i dag, ligger alenlangt fra den, jeg komponerede i 1997. Dels fordi min smag og mine behov har ændret sig siden dengang, og dels fordi jeg ved mere om, hvordan råvarer og tilberedning spiller sammen. Og det er netop sagen med social media.

Pointen er, at du og jeg og alle andre, som arbejder med facebook, Twitter og så videre, må lære af andres erfaringer, gøre vores egne, og få begge dele kogt ind til vores egen, gode sovs. Vi lærer det ved at se, hvordan De Store Succesfulde gør, vi sætter flueben ved visse metoder, streger andre sager over, og blander de gode ting sammen i en gryde, tænder for blusset og satser på, at det ender med at smage godt.

Og herefter gentager forløbet sig, vi lærer af egne erfaringer, sætter flueben og streger ud, holder stadig øje med De Store, Succesfulde, imens vi ligeledes skæver til de Fremadstormende, Nye Succesfulde og lader os inspirere af deres gøren og laden, alt imens vi blander flere sager i vores egen gryde, som får lov at stå og boble og simre. Før eller siden ender vi med en god sovs, som smager dejligt, mætter og er sund og fornuftigt sammensat.

Det tager noget tid, men som de fleste kokke kan fortælle, tager gode ting lang tid. Ligesom min tomatsovs, der får lov at stå og koge i fire-fem timer. Og ligesom dit sammenkog af erfaringer og visdom om strategier på sociale medier bør få lov at koge ind og udvikle sig, mens du smager på retten og udvikler dig med den.

Alternativt kan du jo ringe til mig, så skal jeg nok hjælpe, så du ikke starter helt på bunden med at finde ud af, hvordan løg smager, og hvor meget tomat, der skal i sovsen.

Eller hvordan du skal få dit budskab ud til publikum.

Strategi på sociale medier

Strategi på sociale medier