Om at tage fejl og stå ved det
I al slags kommunikation hænder det, at der ryger en finke af fadet. Man får sagt noget, der gør nogen sure, man henviser til noget, der viser sig ikke at holde stik, man får sagt noget, som ikke er rigtigt. Alle gør det, forskellen ligger i hvordan man som afsender håndterer det bagefter.
Nogle gange eskalerer det, som i eksemplet med den amerikanske restaurant Amys, som efter en tv-show fejlede helt eklatant i brugen af facebook og endte med at kalde deres kunder idioter og det, der er værre. Herhjemme har vi for nylig set Probana BS, som reagerede negativt på en kommentar på facebook og endte med at komme ud i de fleste danske medier som dem, der ikke kan finde ud af sociale medier. De har nu taget skeen i en anden hånd og udsendt en personlig undskyldning såvel som en status, der i en sober tone beklager hændelsen og fortæller, at den pågældende medarbejder har fået en næse.
Der er, som vist her, flere måder at håndtere det på, når man får gjort i nælderne og tager sig fåret ud.
DRs TV-Avis viste i går aftes et indslag om det sociale medie Vine, hvor brugerne kan lægge videoer ud, som man så kan like og dele, som vi kender det med billeder på Instagram og lignende tjenester. DR sagde i indslaget, at Vine er en helt ny tjeneste, og at en video på Vine varer 7 sekunder. Og det skulle de måske have gjort.
For det første er Vine ikke splinterny, vi er mange, der har efterhånden har haft det længe, og for det andet varer en video på Vine 6 sekunder. Det er selvfølgelig en meget lille forskel på 6 og 7 sekunder, men TV-Avisen havde altså ikke ret, og det spredte sig lynhurtigt på Twitter, hvor folk morede sig lidt på bekostning af TV-Avisens fejlinformation og late moving.
Vi er mange, som nok synes, at Vine er en lidt fejlskudt tjeneste, som ikke har den store fremtid, fordi videomediet er et helt andet end billedmediet. Men måske har TV-Avisen selv været med til at ændre det nu, fordi de har brugt tjenesten til på en sjov måde at gribe i egen barm og sige “hov, der tog vi lige fejl.”
De har nemlig lavet en lille Vine, som med ironi og selverkendelse viser, at de tog fejl, og at de altså godt ved det. Jeg synes, det er god kommunikation, fordi det for det første tager ejerskab på fejltagelsen, og for det andet viser alle os, som sad på Twitter og grinede lidt af deres uvidenhed omkring sociale medier, at de godt kender og godt kan finde ud af at bruge medierne. Du kan se videoen her og selv bedømme, om det er god kommunikation.